Mitä yritykseni voi myydä?
Yleistä

Tämä harjoitus on jatkoa ongelma- ja ratkaisupuissa käsitellyille ongelmille ja tavoitteena olevalle muutokselle. Harjoituksen aikana osallistujat pääsevät alkuun yhteiskunnallisen yritystoiminnan suunnittelussa ja ottavat ensiaskeleita liiketoiminnan kehittelyyn ja markkina-analyysiin.

Yritystoiminta saa alkunsa ideasta, ja idea vaatii jatkokehittelyä ja tarkkoja suunnitelmia. Jotta idea olisi riittävän asiakaslähtöinen, on tärkeää tietää, mitä asiakaskunta tarvitsee ja mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan. Tässä harjoituksessa tarkoituksena on miettiä tuotteita ja palveluita, joille on todellinen tarve ja kysyntää.

Tavoitteet
  • Osallistuvat ymmärtävät, että myös yhteiskunnallinen yrityksen on myytävä jotain, jolle on riittävästi kysyntää ja tarvetta.
Materiaalit
  • kyniä, paperia ja tarralappuja
Koulutuspäivä
Toinen koulutuspäivä
Harjoituksen kesto

30 minuuttia

Menetelmä
  1. Koko ryhmä työskentelee yhdessä. Pyydä osallistujia miettimään tuotteita tai palveluita, joita he tarvitsevat tai haluavat: joka päivä, joka viikko, joka kuukausi, joka vuosi, muutaman kerran elämässään.
  2. Pyydä seuraavaksi osallistujia miettimään, mitä ja miksi he olisivat valmiita maksamaan mainituista tuotteista tai palveluista.  Ryhmää voi myös ohjata keskustelemaan ihmisen perustarpeita tyydyttävistä kulutushyödykkeistä ja ylellisyyshyödykkeistä. 

Tulosta sivu

Meillä on idea! –sivusto on yhteiskunnallisen yritystoiminnan tietopaketti. Sivuston on toteuttanut Suomen Setlementtiliitto. Sisältöä on tuottanut moninainen osaajien joukko. Yhteistyökumppaneina ovat olleet Social Enterprise Academy ja British Council. Kiitos Raha-automaattiyhdistykselle taloudellisesta tuesta!